Παρασκευή 7 Μαρτίου 2008

Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα

Συγγραφέας: Ευγένιος Ο'Νηλ





Σκηνοθέτης: Αντώνης Αντύπας





Πού: Απλό Θέατρο ( Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα, τηλ. 2109229605)





Πότε: Τετάρτη ως Κυριακή





Υπόθεση: Παρακολουθούμε μια μέρα από τη ζωή της οικογένειας Ταϊρόν. Μια ολόκληρη μέρα από το πρωί ως αργά το βράδυ, μια μέρα που χάνεται μέσα στα σκοτάδια τεσσάρων βασανισμένων ψυχών που αγαπούν να μισιούνται. Ο πατέρας Τζέιμς Ταϊρόν είναι ένας γνωστός ηθοποιός που σπατάλησε το ταλέντο του στο βωμό του εύκολου χρήματος και της επιτυχίας. Η γυναίκα του Μαίρη Ταϊρόν άφησε τη ζωή της στα χέρια του συζύγου της ακολουθώντας τον σε κάθε του επιλογή και αρνούμενη αυτά που θα την έκαναν ευτυχισμένη. Ο μεγάλος γιος Τζέιμι, ηθοποιός κι αυτός, βαδίζει αποτυχημένα στα χνάρια του πατέρα του και ζει μια ζωή παρέα με το ποτό και τις εφήμερες απολαύσεις. Ο μικρός γιος Έντμοντ, ο ποιητής της οικογένειας, είναι άρρωστος από φυματίωση και προσπαθεί να βρει το δρόμο του γράφοντας. Η εξάρτηση της μάνας Ταϊρόν από τη μορφίνη-κατάλοιπο μιας άτυχης γέννας και ενός φτηνού γιατρού που επέλεξε ο τσιγκούνης άντρας της- είναι η λυδία λίθος τη συγκεκριμένη "μεγάλη μέρα" για τις σχέσεις της οικογένειας.


Το αυτοβιογραφικό έργο του Ο'Νηλ περιγράφει με ρεαλισμό και ποίηση τις ζωές των μελών της οικογένειάς του με τρόπο πολλές φορές σπαρακτικό. Μέσα από την εσωτερική δράση των υπέροχων μονολόγων και από τις έντονες συγκρούσεις των διαλογικών μερών τα πρόσωπα περνάνε "από την αγάπη στο μίσος, από τις ενοχές στις κατηγορίες από τη συμπάθεια στον ανταγωνισμό".


Η παράσταση: Ο Αντώνης Αντύπας σκηνοθέτησε το έργο με την προσφιλή του μέθοδο του απόλυτου σεβασμού στο κείμενο και της διακριτικής επέμβασης του σκηνοθέτη. Οι παραστάσεις του χαρακτηρίζονται από την απουσία σκηνοθετισμού και την απλότητα τους και έχουν το πλεονέκτημα ότι αφήνουν το λόγο να ακουστεί με καθαρότητα και την εικόνα να παρασταθεί με ευκρίνεια αλλά και ποιητικότητα. Αυτό επιτυγχάνεται και με τη βοήθεια των σχεδόν μόνιμων συνεργατών του τόσο στο εικαστικό όσο και στο ακουστικό μέρος της παράστασης. Τα σκηνικά και τα κοστούμια του Γ.Πάτσα με την λιτότητα και τη αφαιρετικότητά τους, υπογράμμιζαν τις εντάσεις και αναδείκνυαν τους χαρακτήρες και τις σχέσεις τους. Ο Λ. Παυλόπουλος έντυσε δημιουργικά το χώρο με υπαινικτικούς φωτισμούς και σημαίνουσες σκιάσεις. Η Ε. Καραϊνδρου με τη χρήση ελάχιστων μουσικών φράσεων μετέφρασε συναισθήματα και εξωτερίκευσε σιωπές .
Οι ηθοποιοί: Τέτοια σημαντικά κείμενα χρειάζονται γιαν να παρασταθούν ηθοποιούς με σκηνική ωριμότητα και ερμηνευτική παιδεία. Πρόκειται για ένα έργο πρωταγωνιστών για το λόγο αυτό και σπάνια παιζόμενο στη χώρα μας. Η Ράνια Οικονομίδου ταίριαξε το γνώριμο ύφος του μουσικού της λόγου με την αφέλεια και την παιδικότητα της ηρωίδας που εγκλωβίστηκε σ'ενα γάμο που δεν είχε ονειρευτεί, δημιούργησε χαρακτήρα με κινήσεις και βηματισμούς, με σιωπές και βλέμματα. Ο Δημήτρης Καταλειφός απέδωσε το ρόλο του Τζέιμς Ταϊρόν τονίζοντας με έμπνευση και σκηνική ενάργεια τα στοιχεία εκείνα που τον χαρακτηρίζουν, τόσο τη ματαίωση του καλλιτέχνη που αδίκησε τον εαυτό του, όσο και την τσιγκουνιά υλική και συναισθηματική απέναντι στα πρόσωπα που τον περιβάλλουν. Οι σκηνές των συγκρούσεων του και των μονολόγων του είναι από καλύτερες τις παράστασης. Ο Άλκης Κούρκουλος κάνει την καλύτερη μέχρι σήμερα εμφάνιση του στη σκηνή στο ρόλο του Τζέιμι με τις τόσο εύγλωττες σιωπές του και τον τρόπο που το βλέμμα του αγκαλιάζει τα μέλη μιας οικογένειας που πονάει. Λένε πως ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία για ένα ηθοποιό είναι η ερμηνεία του μεθυσμένου. Ο Κούρκουλος στην αντίστοιχη σκηνή είχε απόλυτο μέτρο και ωριμότητα δίνοντας μια ερμηνεία με λεπτές αποχρώσεις, σχεδόν σπαρακτική. Ο Κώστας Βασαρδάνης έχει πολλές καλές στιγμές ειδικότερα στη σκηνή με τη μητέρα του και καταφέρνει να εντάξει τον ιδιότυπο πολλές φορές λόγο του στο ύφος του ρόλου. Η Σοφία Καλεμκερίδου μπέρδεψε δυστυχώς τη λιτότητα με την απουσία παιξίματος και αφέθηκε σε μια υποτυπώδη διεκπεραίωση του ρόλου της Κάθριν με ελάχιστες καλές στιγμές.
Συμπέρασμα: Μια πολύ καλή - κλασική - παράσταση για να γνωρίσουμε ένα υπέροχο κείμενο και να απολαύσουμε σημαντικές ερμηνείες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: